Oedipus Rex
Inhoud van het stuk
Het toneelstuk in vier bedrijven is gebaseerd op de beroemde tragedie van Sophocles.
De auteur heeft zich in de bewerking ervan vrij laten gaan naar zijn eigen interpretatie van het drama. Toch heeft hij min of meer de chronologische volgorde van Sophocles gevolgd. Hij maakt echter ook gebruik van twee prologen om het tragisch toneelstuk bij het publiek te duiden. Het is een ware zoektocht naar de afschuwelijke uitkomst ervan, met in de laatste scènes het onherroepelijke noodlot van koning Oedipus die zichzelf de ogen uitsteekt.
De personages zijn min of meer zoals bij de Griekse meester. In de eerste proloog zijn echter ook de stemmen te horen van Pallas Athena en Phoibos Apolo. De tekst en replieken zijn geschreven in een wat minder gangbare taal zoals we die tegenwoordig kennen. Ook zijn er schijnbare tegenstrijdigheden die naar voren komen in het verloop van het toneelstuk. Die beide elementen zijn bewust toegepast.
Niettegenstaande deze twee opmerkingen is het theaterstuk toegankelijk voor een groot publiek. Wel kan overwogen worden om een waarschuwing te geven dat er scènes zullen plaatsvinden die voor de toeschouwer als schokkend ervaren kunnen worden. De personen zijn dus gekend met nog een groot verschil: de blinde ziener Tiresias is een hermafrodiet. Een manvrouw dus, met de nadruk op eerst man en dan vrouw. Verder kunnen er dubbelrollen gespeeld worden (zie de opmerkingen over het toneelstuk op pagina 4). Het stuk kan gepeeld worden door vier, vijf mensen (1 vrouw, drie – vier mannen) + twee figuranten.
Er is een sobere decorbouw die gerealiseerd kan worden met een beperkt budget. Wel gebruik van pleisteren beelden van de Olympisch goden, die stuk worden geslagen door de protagonist. Dit kan de grootste kost zijn, met een éénmalige kost voor het maken van de mallen van de goden. De belichting kan een belangrijke rol spelen in het vierde bedrijf, net als een krachtige geurverspreider.
Het toneelstuk is avondvullend en er is in dit opzet geen pauze voorzien.